موفقیت دانشگاه الزهرا(س) در چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز؛ کسب رتبه سوم کشوری

همایش ملی دانشگاه سبز
در چهارمین همایش ملی دانشگاه سبز که به همت شورای راهبری مدیریت سبز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، دانشگاه الزهرا(س) موفق به کسب رتبه سوم، و جزو برترین دانشگاه‌های سبز کشور شد.

به گزارش حرف پرس، در این رویداد ملی که با حضور دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد، دانشگاه الزهرا(س) بر اساس شاخص‌های مدیریت سبز، تندیس و تقدیرنامه این همایش را دریافت کرد.

در این همایش، دکتر زهرا ناظم‌بکایی رئیس دانشگاه الزهرا(س)، با ارائه گزارشی تخصصی با عنوان «مدیریت سبز در دانشگاه الزهرا(س)» به تشریح روند شکل‌گیری، برنامه‌ها، اقدامات اجرایی و چشم‌اندازهای پیش‌روی دانشگاه در این حوزه پرداخت.

وی با معرفی کمیته‌های تخصصی شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه شامل:

    کمیته زیباسازی فضا و زیست‌بوم

    کمیته انرژی

    کمیته پژوهش

    کمیته آموزشی و فرهنگی

    کمیته اصلاح الگوی مصرف

به تشریح مهم‌ترین دستاوردها پرداختند.

از جمله اقدامات برجسته دانشگاه در این حوزه می‌توان به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، توسعه فضای سبز پایدار، مدیریت تفکیک و کاهش پسماند، فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف منابع، ارتقای شاخص‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست در فضاهای آموزشی و آزمایشگاهی و گسترش پژوهش‌های کاربردی  اشاره کرد.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) در بخش دیگری از سخنان خود، برنامه‌های آتی دانشگاه در حوزه مدیریت سبز را عنوان نمودند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    احداث نیروگاه فتوولتائیک ۱۵۰ کیلووات بر روی بام خوابگاه‌ها

    نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در خوابگاه‌ها و ساختمان‌های دانشگاه

    طراحی و استقرار سیستم تبدیل پسماندهای پلاستیکی به مواد اولیه قابل استفاده

    بهبود فضای بصری فیزیکی و زیست‌بوم دانشگاه

    برگزاری همایش تخصصی بررسی ابعاد مدیریت سبز در دانشگاه

    توسعه سامانه‌های هوشمند پایش و مدیریت مصرف آب و انرژی

    گسترش مشارکت دانشجویان در طرح‌های داوطلبانه محیط‌زیستی

وی افزود: کسب این موفقیت‌ها نشان‌دهنده حرکت هدفمند دانشگاه در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و صیانت از محیط زیست است. بی‌تردید استمرار این رویکرد علمی، مدیریتی و فرهنگی، دانشگاه الزهرا(س) را به یکی از الگوهای پیشرو مدیریت سبز در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل خواهد کرد.

همچنین، وی در رابطه با پروژه ارزیابی فعالیت‌های سبز دانشگاه‌ها تأکید کرد که توجه به تفاوت امکانات، زیرساخت‌ها و حمایت‌های خاص برای اجرای عدالت و رقابت سالم در میان دانشگاه‌ها ضروری است.

روابط عمومی دانشگاه الزهرا(س)، این افتخار ملی را به ریاست دانشگاه، اعضای شورای راهبری مدیریت سبز، کمیته‌های تخصصی و تمامی دانشگاهیان ارجمند تبریک عرض کرده و از تلاش‌های مسئولانه، علمی و دغدغه‌مندانه ایشان در مسیر تحقق توسعه پایدار، ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی و تثبیت جایگاه دانشگاه الزهرا(س) در میان دانشگاه‌های سبز کشور صمیمانه قدردانی می‌کند.

منبع: شرق نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *